Τενοντίτιδα De Quervain

Τι είναι η τενοντίτιδα De Quervain;

H τενοντίτιδα De Quervain είναι η φλεγμονή ορισμένων από τους τένοντες του αντίχειρα (APL, ή μακρός απαγωγός και EPB, ή βραχύς εκτείνων). Οι τένοντες καλύπτονται από ένα έλυτρο ή tunnel, το οποίο υφίσταται πάχυνση και φλεγμονή, με αποτέλεσμα οι τένοντες να μην μπορούν να κινηθούν με τη συνήθη ευκολία και να προκύπτει πόνος κατά τις κινήσεις του καρπού και του αντίχειρα.

Τενοντίτιδα de Quervain 1
Τενοντίτιδα de Quervain 2

Τι προκαλεί την τενοντίτιδα De Quervain;

Η τενοντίτιδα De Quervain μπορεί να σχετίζεται με τους παρακάτω παράγοντες:

• Φύλο: εμφανίζεται 10 φορές συχνότερα στις γυναίκες
  • Επαναλαμβανόμενες κινήσεις ή τραυματισμοί
  • Εγκυμοσύνη και θηλασμός
  • Επαναλαμβανόμενη χειρωνακτική εργασία

Ποια είναι τα συμπτώματα της τενοντίτιδας De Quervain;

Τα συμπτώματα περιλαμβάνουν πόνο στη βάση του αντίχειρα και τον καρπό που μπορεί να σχετίζεται με τις κινήσεις ή την σύλληψη ενός αντικειμένου. Η πάθηση μπορεί να είναι πολύ επώδυνη. Σημειώνεται ότι ο πόνος στον καρπό ή ο πόνος στο χέρι μπορεί να οφείλονται και σε άλλες παθήσεις που εκδηλώνονται με παρόμοια συμπτώματα, όπως η αρθρίτιδα αντίχειρα.

Η λήψη ιστορικού και η κλινική εξέταση είναι συνήθως αρκετά για τη διάγνωση της πάθησης. Κατά την εξέταση, ο ιατρός μπορεί να σας ζητήσει να κάνετε το Finkelstein test, δηλαδή να σχηματίσετε μία γροθιά με τον αντίχειρα μέσα στη παλάμη και να κουνήσετε τον καρπό. Η κίνηση αυτή είναι επώδυνη εάν έχετε τενοντίτιδα De Quervain.

Η τενοντίτιδα De Quervain μπορεί να μοιάζει με άλλες παθήσεις της περιοχής. Ειδικά σε μεγαλύτερους σε ηλικία ασθενείς, μπορεί να υπάρχει αρθρίτιδα της βασικής άρθρωσης του αντίχειρα. Σε ασθενείς που αναφέρουν πιθανή πρόσφατη κάκωση, δεν αποκλείεται να υπάρχει κάταγμα σκαφοειδούς. Σε κάθε περίπτωση, μιά ακτινογραφία της περιοχής είναι απαραίτητη προκειμένου να επιβεβαιωθεί η διάγνωση, ή σωστότερα να αποκλειστούν άλλες παθήσεις.

Τενοντίτιδα De Quervain

H συντηρητική θεραπεία περιλαμβάνει:

• Νάρθηκα για κάποιο χρονικό διάστημα
  • Ένεση κορτιζόνης

Πολλές φορές, η τενοντίτιδα σχετίζεται με μια συγκεκριμένη δραστηριότητα, πχ νέοι γονείς που φροντίζουν το μωρό τους, ο τρόπος που μητέρα κρατάει το μωρό κατά το θηλασμό, συγκεκριμένη χειρωνακτική εργασία. Σε αυτές τις περιπτώσεις, μια απλή παρέμβαση (πχ, τροποποίηση τεχνικής) μπορεί να οδηγήσει στην ύφεση του προβλήματος.

Η ένεση κορτιζόνης γίνεται είτε με τη βοήθεια οδηγών σημείων είτε υπό υπερηχογραφική καθοδήγηση. Η κορτιζόνη μπορεί να οδηγήσει σε ύφεση των συμπτωμάτων σε 2 στους 3 ασθενείς (60-70%). Η ένεεση μπορεί να μην δράσει αμέσως, αλλά να χρειαστεί λίγο χρόνο. Δεν αποκλείεται παροδική ελαφρά επιδείνωση των συμπτωμάτων για 24-48h μετά την ένεση (flare up), η οποία όμως δεν θα πρέπει να σας τρομάξει.

Η ένεση κορτιζόνης μπορεί να έχει και διαγνωστική αξία σε περίπτωση που η διάγνωση δεν είναι απολύτως ξεκάθαρη.

Εάν η συντηρητική θεραπεία αποτύχει, το επόμενο βήμα είναι η χειρουργική θεραπεία. Πρόκειται για χειρουργείο ημέρας, που γίνεται υπό τοπική αναισθησία. Μέσω μιας μικρής τομής, ο χειρουργός απελευθερώνει το έλυτρο, επιτρέποντας στον τένοντα να κινηθεί ελεύθερα.  Το χειρουργείο είναι ανώδυνο και έχει μεγάλη επιτυχία. Ο/η ασθενής δεν χρειάζεται να υποβληθεί σε γενική αναισθησία, εκτός αν το επιθυμεί ο ίδιος. Ο ασθενής πάει σπίτι την ίδια μέρα με μια περίδεση γύρω από τον καρπό για μερικές μέρες. Ο ασθενής παίρνει ένα πρόγραμμα ασκήσεων για το σπίτι.

Τα αποτελέσματα της επέμβασης απελευθέρωσης των τενόντων στον καρπό είναι πολύ καλά, με εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό επιπλοκών. Πολλοί ασθενείς αναφέρουν σημαντική βελτίωση των συμπτωμάτων, κιόλας λίγες μέρες μετά το χειρουργείο.

Επικοινωνήστε μαζί μας αν πάσχετε από τενοντίτιδα De Quervain, προκειμένου ο κ. Παναγόπουλος να εκτιμήσει το πρόβλημα και να σας προτείνει την κατάλληλη θεραπεία.

Τι είναι η τενοντίτιδα De Quervain;

Τι προκαλεί την τενοντίτιδα καρπού;

– Φύλο: άνδρες/γυναίκες 1:10
– Επαναλαμβανόμενες κινήσεις ή τραυματισμοί