Παγωμένος Ώμος

Τι είναι ο παγωμένος ώμος;

Ο παγωμένος ώμος (frozen shoulder) είναι μια πάθηση που χαρακτηρίζεται από έντονο πόνο και μειωμένη κίνηση – δυσκαμψία στον ώμο. Το εύρος κίνησης του ώμου είναι περιορισμένο προς όλες τις κατευθύνσεις, ιδίως στην έξω στροφή.

Τι προκαλεί τον παγωμένο ώμο;

Ο παγωμένος ώμος μπορεί να είναι ιδιοπαθής (αγνώστου αιτιολογίας), ή δευτερογενής, να σχετίζεται δηλαδή με κάποιο υποκείμενο νόσημα. Ο σακχαρώδης διαβήτης και οι παθήσεις του θυρεοειδή σχετίζονται συχνά με την εμφάνιση παγωμένου ώμου. Επίσης, η παρατεταμένη ακινητοποίηση του ώμου, π.χ. κατόπιν χειρουργείου ή μετά από κάταγμα, μπορεί να οδηγήσει σε παγωμένο ώμο (μετατραυματικός ή μετεγχειρητικός παγωμένος ώμος).

Παγωμένος ώμος

Ο παγωμένος ώμος οφείλεται στην εκδήλωση φλεγμονής του συνδετικού ιστού που περικλείει τον ώμο και τον κρατάει στη θέση του, που λέγεται αρθρικός θύλακος. Ο θύλακος στον παγωμένο ώμο εκδηλώνει επώδυνη φλεγμονή, πάχυνση και ρίκνωση. Ως αποτέλεσμα, ο ώμος «παγώνει» και περιορίζονται οι κινήσεις προς όλες τις κατευθύνσεις. Ο ασθενής αδυνατεί να πραγματοποιήσει με ευχέρεια τις δραστηριότητες της καθημερινότητας.

Παγωμένος ώμος - τι είναι
Παγωμένος ώμος - Επιδημιολογία & αίτια

Ποια είναι τα συμπτώματα του παγωμένου ώμου;

Τα συμπτώματα του παγωμένου ώμου χωρίζονται παραδοσιακά σε 3 στάδια:

• Στάδιο 1, ή το επώδυνο στάδιο (freezing stage). Ο ασθενής εμφανίζει κυρίως έντονο πόνο και ο ώμος αρχίζει να παγώνει. Το εύρος κίνησης αρχίζει να μειώνεται.
  • Στάδιο 2, ή το στάδιο του παγώματος (frozen stage). O πόνος στον ώμο αρχίζει να μειώνεται, αλλά ο ώμος έχει παγώσει πλήρως – η δυσκαμψία στον ώμο είναι το κύριο πρόβλημα.
  • Στάδιο 3, ή το στάδιο της αποκατάστασης (thawing stage). Οι κινήσεις του ώμου αρχίζουν να βελτιώνονται. Ο πόνος & η δυσκαμψία στον ώμο αρχίζουν να υποχωρούν.

Για τον σχηματισμό της διάγνωσης, συνήθως επαρκεί το ιστορικό και η κλινική εξέταση. Μία ακτινογραφία του ώμου θα βοηθήσει να αποκλειστούν άλλα αίτια πόνου, όπως η οστεοαρθρίτιδα. Άλλες απεικονιστικές μέθοδοι, όπως ο υπέρηχος και η μαγνητική, σπάνια προσφέρουν περισσότερες πληροφορίες, εκτός αν η διάγνωση για οποιονδήποτε λόγο τίθεται υπό αμφισβήτηση, ή συνυπάρχουν συνοδές κακώσεις. Ο υπέρηχος επιτρέπει τη διενέργεια ενδαρθρικής ένεσης κορτιζόνης με ακρίβεια.

Η συντηρητική θεραπεία συνήθως περιλαμβάνει:

• Ένεση κορτιζόνης στην άρθρωση υπό υπερηχογραφική καθοδήγηση

Συχνά, η πάθηση οδηγείται σταδιακά από μόνη της σε ύφεση, εντός μιας περιόδου 18-24 μηνών.

Παγωμένος ώμος - φλεγμονή του θυλάκου κατά την αρθροσκόπηση

Σε περίπτωση που η συντηρητική θεραπεία δεν επιφέρει βελτίωση του πόνου και της δυσκαμψίας, η επόμενη λύση είναι το χειρουργείο. Το χειρουργείο γίνεται με αρθροσκόπηση ώμου, με ελάχιστη επεμβατικότητα, με τρεις μικρές τομές 4 χιλιοστών (αρθροσκοπική απελευθέρωση του θυλάκου). Μέσα από τις τομές εισάγεται μία κάμερα καθώς και τα αρθροσκοπικά εργαλεία. Ο χειρουργός απελευθερώνει τον παγωμένο αρθρικό θύλακο και α ασθενής ανακτά πλήρες εύρος της κίνησης. Πρόκειται για χειρουργείο ημέρας και ο ασθενής μπορεί να επιστρέψει σπίτι την ίδια μέρα εφόσον το επιθυμεί.

Το χειρουργείο γίνεται με συνδυασμό γενικής και περιοχικής αναισθησίας, η οποία επιτρέπει διατήρησης της αναλγησίας για 12-18 ώρες. Συχνά, προηγείται του χειρουργείου εξέταση υπό αναισθησία (exam under anesthetic, ή EUA) +/- χειρισμός υπό αναισθησία (manipulation under anesthetic, ή MUA). Αν ο χειρισμός υπό αναισθησία έχει ως αποτέλεσμα ικανοποιητικό εύρος κίνησης, τότε η αρθροσκόπηση μπορεί να μην χρειαστεί και το χειρουργείο να σταματήσει εδώ.

Μετά το χειρουργείο απαιτείται εντατικό εξατομικευμένο πρόγραμμα φυσικοθεραπείας και ασκήσεων στο σπίτι, προκειμένου ο ασθενής να διατηρήσει το αυξημένο εύρος κίνησης.

Ο κ. Παναγόπουλος έχει εκτενή εμπειρία στην αρθροσκόπηση και τις παθήσεις του ώμου, κατόπιν πολυετούς παρουσίας σε μεγάλα κέντρα του εξωτερικού. Θα συζητήσει μαζί σας όλες τις εναλλακτικές μορφές θεραπείας της αρθρίτιδας ώμου κατά την επίσκεψή σας στο ιατρείο.

Τι είναι ο παγωμένος ώμος;

Ο παγωμένος ώμος (frozen shoulder) είναι μια πάθηση που χαρακτηρίζεται από έντονο πόνο και μειωμένη κίνηση – δυσκαμψία στον ώμο. Ο θύλακος του ώμου παθαίνει φλεγμονή & πάχυνση και η κίνηση περιορίζεται.

Τι προκαλεί τον παγωμένο ώμο;

– Ιδιοπαθής (άγνωστη αιτία) – > ο πιο συχνός τύπος
– Μετατραυματικός – > λόγω παρατεταμένης ακινητοποίησης
– Μετεγχειρητικός

Διάγνωση – τί εξετάσεις πρέπει να κάνω;

– Ιστορικό & Κλινική εξέταση
– Ακτινογραφία
– Σε ορισμένες περιπτώσεις μαγνητική τομογραφία

Ποιά είναι η θεραπεία;