Εκτινασσόμενος Δάκτυλος

Τι είναι ο εκτινασσόμενος δάκτυλος;

Ο εκτινασσόμενος  δάκτυλος είναι μία πάθηση που διαταράσσει τη φυσιολογική κίνηση των δακτύλων. Η νόσος είναι γνωστή και ως στενωτική τενοντοελυτρίτιδα, ή δάκτυλο δίκην σκανδάλης (trigger finger). Η νόσος χαρακτηρίζεται από την εμπλοκή του δακτύλου σε κάμψη και την αδυναμία του να εκταθεί.

Εκτινασσόμενος δάκτυλος ή trigger finger

Τι προκαλεί τον εκτινασσόμενο δάκτυλο;

Η κίνηση των δακτύλων βασίζεται στην καλή λειτουργία των τενόντων. Οι τένοντες διαθέτουν ένα περίβλημα που λέγεται έλυτρο. Ενίοτε το έλυτρο υφίσταται πάχυνση και στενεύει, με αποτέλεσμα οι τένοντες να φλεγμαίνουν και να πρήζονται. Το δάκτυλο, ως αποτέλεσμα των παραπάνω κολλάει ή σκαλώνει σε κάμψη και ο ασθενής αδυνατεί να το τεντώσει. Ο ασθενής βάζοντας περισσότερη δύναμη καταφέρνει να υπερνικήσει τη στένωση του ελύτρου και το δάκτυλο εκτινάσσεται γρήγορα προς τα πίσω (και για αυτό ονομάζεται δάκτυλο δίκην σκανδάλης – trigger finger).

Hand with Trigger finger

Η αιτιολογία της πάθησης δεν είναι πάντα ξεκάθαρη. Ο εκτινασσόμενος δάκτυλος εμφανίζεται πιο συχνά στις γυναίκες και σε ασθενείς με σακχαρώδη διαβήτη, υποθυρεοειδισμό και ρευματοειδή αρθρίτιδα.

Συγγενής εκτινασσόμενος αντίχειρας σε παιδιά

Ο εκτινασσόμενος δάκτυλος ενίοτε εμφανίζεται και σε παιδιά, ειδικά στον αντίχειρα (congenital trigger thumb). Η πάθηση είναι διαφορετική οντότητα από το trigger finger των ενηλίκων και οφείλεται σε πάχυνση του μακρού καμπτήρα του αντίχειρα (FPL). Αγόρια και κορίτσια προσβάλλονται σε παρόμοιο ποσοστό. Η διάγνωση γίνεται από την παρουσία κάμψης της φαλαγγο-φαλαγγικής άρθρωσης του αντίχειρα. Η παραμόρφωση μπορεί να είναι εύκαμπτη ή μη. Ο αντίχειρας συνήθως δεν είναι επώδυνος. Η εύκαμπτη βλάβη μπορεί να αντιμετωπιστεί με ειδικό νάρθηκα που κρατάει την άρθρωση σε έκταση. Το χειρουργείο ενδείκνυται σε μη εύκαμπτες παραμορφώσεις που δεν υποχωρούν μετά την ηλικία των 12 μηνών.

Ποια είναι τα συμπτώματα του εκτινασσόμενου δακτύλου;

Τα συμπτώματα είναι συνήθως χειρότερα το πρωί και περιλαμβάνουν:

• Πόνο στη βάση του δακτύλου στην παλάμη
  • Αδυναμία πλήρης έκτασης και κάμψης του δακτύλου
  • Αίσθημα σκαλώματος (catching) ή κλειδώματος (locking) του δακτύλου – στην αρχή ο ασθενής δύναται να υπερνικήσει το κλείδωμα εκούσια ή με τη χρήση του άλλου χεριού. Με την σταδιακή επιδείνωση της νόσου, αυτό καθίσταται αδύνατον.
  • Αίσθημα εκτίναξης του δακτύλου στην έκταση
  • Επώδυνη και ψηλαφητή σκληρία στην παλάμη (nodule)

Η διάγνωση συνήθως γίνεται εύκολα από το ιστορικό και την κλινική εξέταση. Κατά την επίσκεψή σας, ο κ. Παναγόπουλος θα λάβει λεπτομερές ιστορικό και θα σας εξετάσει.

Η αρχική θεραπεία είναι συντηρητική και περιλαμβάνει:

• Ξεκούραση
  • Χρήση νάρθηκα
  • Τοπική έγχυση κορτιζόνης

Η τοπική έγχυση κορτιζόνης είναι αποτελεσματική στα δύο τρίτα των περιπτώσεων (περίπου 70%). Ο κ. Παναγόπουλος θα σας προσφέρει αν επιθυμείτε ένεση κορτιζόνης υπό υπερηχογραφική καθοδήγηση. Η ένεση κορτιζόνης τείνει να είναι λιγότερο αποτελεσματική σε ασθενείς με σακχαρώδη διαβήτη. Μπορείτε να κάνετε μέχρι 2 ενέσεις κορτιζόνης. Θα πρέπει να λάβετε υπόψιν ότι η 2η ένεση επίσης τείνει να είναι λιγότερο αποτελεσματική.

Trigger finger injection technique

Αν αποτύχει η συντηρητική θεραπεία ή αν το δάκτυλο είναι κλειδωμένο τότε το επόμενο βήμα είναι η χειρουργική αντιμετώπιση του εκτινασσόμενου δακτύλου (απελευθέρωση του Α1 ελύτρου). Το χειρουργείο γίνεται με τοπική αναισθησία μέσω μίας τομής μήκους 1.5 εκατοστών στην παλάμη. Ο ασθενής επιστρέφει σπίτι εντός ολίγων ωρών. Είναι μία ασφαλής και αναίμακτη επέμβαση με εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά επιπλοκών και άριστα λειτουργικά αποτελέσματα. To αίσθημα κλειδώματος εξαφανίζεται αμέσως μετά το χειρουργείο και ο ασθενής μπορεί να κινήσει άμεσα τα δάκτυλα.

Τι είναι ο εκτινασσόμενος δάκτυλος;

Η νόσος είναι γνωστή και ως στενωτική τενοντοελυτρίτιδα, ή δάκτυλο δίκην σκανδάλης (trigger finger). Χαρακτηρίζεται από εμπλοκή του δακτύλου σε κάμψη και την αδυναμία του να εκταθεί.

– Πόνος στη βάση του δακτύλου στην παλάμη
– Επώδυνη και ψηλαφητή σκληρία στην παλάμη (nodule)
– Αδυναμία πλήρους έκτασης και κάμψης του δακτύλου
– Αίσθημα σκαλώματος (catching) ή κλειδώματος (locking) του δακτύλου

Που οφείλεται το trigger finger;

Το έλυτρο του τένοντα υφίσταται πάχυνση και στενεύει. Το δάκτυλο κολλάει ή σκαλώνει σε κάμψη και ο ασθενής αδυνατεί να το τεντώσει.

– Ένεση κορτιζόνης -> αποτελεσματικότητα 60-70%
– Χειρουργείο υπό τοπική αναισθησία -> απελευθέρωση Α1 ελύτρου