Αρθρίτιδα Ώμου

Τι είναι η αρθρίτιδα ώμου;

Αρθρίτιδα ώμου ακτινογραφία

Η αρθρίτιδα ώμου είναι η εκφύλιση ή φθορά της άρθρωσης του ώμου. Η αρθρίτιδα εμφανίζεται συχνότερα σε ασθενείς άνω των 50 ετών και προκαλεί πόνο, δυσκαμψία και αδυναμία εκτέλεσης των δραστηριοτήτων της καθημερινότητας. H αρθρίτιδα προσβάλλει και καταστρέφει τον αρθρικό χόνδρο, με αποτέλεσμα τα οστά να τρίβονται μεταξύ τους. Αν και η πορεία της είναι μη αναστρέψιμη, υπάρχουν πολλές διαθέσιμες θεραπευτικές επιλογές.

Τι προκαλεί την αρθρίτιδα ώμου;

Υπάρχουν πολλοί τύποι αρθρίτιδας ώμου:

• Οστεοαρθρίτιδα ώμου: είναι η πιο συχνή μορφή αρθρίτιδας του ώμου. Είναι η εκφυλιστική, φυσιολογική φθορά με την πάροδο του χρόνου.
  • Αρθροπάθεια του τενοντίου πετάλου: είναι ιδιαίτερα συχνή και οφείλεται σε χρόνιες, μεγάλες ή μαζικές ρήξεις του στροφικού πετάλου του ώμου.
  • Ρευματοειδής αρθρίτιδα: είναι ένα αυτοάνοσο νόσημα, όπου η ίδια η άμυνα του οργανισμού – το ανοσοποιητικό σύστημα, επιτίθεται στον χόνδρο της άρθρωσης.
  • Μετατραυματική αρθρίτιδα: εμφανίζεται σε ασθενείς μετά από τραυματισμό, όπως προγενέστερα κατάγματα, ή εξάρθρημα.

Ποια είναι τα συμπτώματα της αρθρίτιδας ώμου;

Η αρθρίτιδα ώμου εμφανίζεται σε ασθενείς μεγαλύτερους των 50 ετών, αλλά μπορεί να εκδηλωθεί νωρίτερα σε άτομα με προγενέστερα κατάγματα, λοίμωξη ή ρευματολογικά νοσήματα. Τα συμπτώματα της αρθρίτιδας περιλαμβάνουν:

• Έντονο πόνο στον ώμο
  • Αδυναμία και περιορισμό κίνησης του ώμου
  • Νυχτερινό πόνο, που ξυπνάει τον ασθενή
  • Αίσθημα κρηγμού κατά την κίνηση (crepitus)

Απαιτείται αξιολόγηση από εξειδικευμένο Ορθοπαιδικό Χειρουργό. Ο ιατρός θα πάρει αναλυτικό ιστορικό και θα σας εξετάσει. Ο βαθμός της αρθρίτιδας είμαι συνήθως εμφανές στις απλές ακτινογραφίες του ώμου. Το υπερηχογράφημα του ώμου θα καταδείξει τυχόν συνυπάρχουσες βλάβες του στροφικού πετάλου. Μία αξονική ή μαγνητική τομογραφία του ώμου απαιτείται στα πλαίσια του προεγχειρητικού σχεδιασμού.

Η συντηρητική θεραπεία της αρθρίτιδας ώμου περιλαμβάνει:

• Τροποποίηση δραστηριοτήτων – μπορείτε να αποφύγετε τις εργασίες που προκαλούν πόνο στον ώμο.
  • Φυσικοθεραπεία και πρόγραμμα ασκήσεων στο σπίτι – η ενδυνάμωση του δελτοειδούς μειώνει τον πόνο και βελτιώνει τη λειτουργικότητα του ώμου σε πολλούς ασθενείς.
  • Ένεση κορτιζόνης ή υαλουρονικού οξέος – μπορεί να βελτιώσει τον πόνο για μερικούς μήνες, εφόσον θέλετε να αποφύγετε ή να αναβάλετε την χειρουργική επέμβαση.

Σε περίπτωση που η συντηρητική θεραπεία αποτύχει, η χειρουργική αντιμετώπιση της αρθρίτιδας του ώμου περιλαμβάνει τις εξής επιλογές:

• Αρθροσκόπηση: η αρθροσκόπηση μπορεί να προσφέρει πολύ καλά αποτελέσματα σε επιλεγμένες περιπτώσεις, ιδίως σε ασθενείς με αρθρίτιδα αρχικού σταδίου. Η αρθροσκόπηση (CAM procedure, ή comprehensive arthroscopic management) γίνεται με 2-3 μικρές οπές 4 χιλιοστών, μέσω των οποίων ο χειρουργός εισάγει μια μικρή camera και ειδικά εργαλεία. Η επέμβαση περιλαμβάνει λείανση των οστεοφύτων, απελευθέρωση του αρθρικού θυλάκου, ακρωμιοπλαστική, ομαλοποίηση των εκφυλισμένων αρθρικών επιφανειών, καθώς και αντιμετώπιση συνοδών κακώσεων, όπως οι ρήξεις των στροφικού πετάλου. Το χειρουργείο γίνεται υπό γενική +/- περιοχική αναισθησία. Είναι χειρουργείο ημέρας και ο ασθενής μπορεί να γυρίσει σπίτι αυθημερόν, εφόσον το επιθυμεί. Η αρθροσκοπική αντιμετώπιση μπορεί να προσφέρει βελτίωση του πόνου και της κινητικότητας του ώμου, καθυστερώντας την ανάγκη για αρθροπλαστική ακόμα και για αρκετά χρόνια.
  • Αρθροπλαστική: περιλαμβάνει την αντικατάσταση των φθαρμένων οστικών επιφανειών με μεταλλικές προθέσεις. Η αρθροπλαστική ενδείκνυται στις περιπτώσεις που η συντηρητική θεραπεία έχει αποτύχει και συμβάλλει στην ελαχιστοποίηση του πόνου και στην αύξηση του εύρους κίνησης του ώμου. Η επέμβαση πραγματοποιείται με συνδυασμό γενικής και περιοχικής αναισθησίας και απαιτεί συνήθως νοσηλεία μίας ημέρας. Υπάρχουν 2 κύριοι τύποι αρθροπλαστικής ώμου. Η Ανατομική Αρθροπλαστική Ώμου περιλαμβάνει την αντικατάσταση της κεφαλής του βραχιονίου με μεταλλική πρόθεση και την αντικατάσταση της ωμογλήνης με πλαστική πρόθεση. Η ανατομική αρθροπλαστική γίνεται σε νεότερους ασθενείς με ακέραιο στροφικό πέταλο. Η Ανάστροφη Αρθροπλαστική  Ώμου πραγματοποιείται σε ασθενείς με σημαντικές ρήξεις στροφικού πετάλου. Στην ανάστροφη αρθροπλαστική, η κεφαλή και η κοίλη επιφάνεια («κούπα») τοποθετούνται αντίστροφα από το φυσιολογικό (κοίλη επιφάνεια στην κεφαλή του βραχιονίου και γληνόσφαιρα στην ωμογλήνη). Η επέμβαση είναι πολύ επιτυχημένη και έχει γίνει εξαιρετικά δημοφιλής παγκοσμίως τα τελευταία χρόνια, με τα αποτελέσματα να είναι πολύ ενθαρρυντικά.
Picture1
Picture2 edited
Picture3

Ο κ. Παναγόπουλος έχει εκτενή εμπειρία στην αρθροσκόπηση και αρθροπλαστική ώμου, κατόπιν πολυετούς παρουσίας σε μεγάλα κέντρα του εξωτερικού. Θα συζητήσει μαζί σας όλες τις εναλλακτικές μορφές θεραπείας της αρθρίτιδας ώμου κατά την επίσκεψή σας στο ιατρείο.

Τι είναι η αρθρίτιδα ώμου;

Η αρθρίτιδα ώμου είναι η εκφύλιση ή φθορά της άρθρωσης του ώμου. H αρθρίτιδα προσβάλλει και καταστρέφει τον αρθρικό χόνδρο, με αποτέλεσμα τα οστά να τρίβονται μεταξύ τους.

Ποιοι τύποι αρθρίτιδας υπάρχουν;

– Οστεοαρθρίτιδα
– Αρθροπάθεια στροφικού πετάλου (cuff arthropathy)
– Μετατραυματική αρθρίτιδα

Τι περιλαμβάνει η διαγνωστική προσέγγιση;

– Ακτινολογικός έλεγχος
– Υπέρηχος
– Μαγνητική ή αξονική τομογραφία

Ποιες είναι οι χειρουργικές επιλογές;

– Αρθροσκόπηση ώμου, για αρθρίτιδα σε αρχικό στάδιο
– Ανατομική αρθροπλαστική, για μεμονωμένη αρθρίτιδα με ακέραιο τενόντιο πέταλο, σε νεότερους ασθενείς
– Ανάστροφη αρθροπλαστική, για τις υπόλοιπες περιπτώσεις