Σύνδρομο Πρόσκρουσης Ώμου

Τι είναι το σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου;

Το σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου ή σύνδρομο υπακρωμιακής προστριβής είναι πολύ συχνό. Ο όρος περιγράφει ένα σύνδρομο που λαμβάνει χώρα όταν κατά την ανύψωση του άκρου οι τένοντες του στροφικού πετάλου του ώμου τρίβονται («βρίσκουν») στο ακρώμιο (άνω και έξω τμήμα της ωμοπλάτης), προκαλώντας πόνο στον ώμο και φλεγμονή (τενοντίτιδα ώμου).

Σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου σχέδιο

Τι προκαλεί το σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου;

Γενικά είναι πολλοί που πιστεύουν ότι το σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου, η τενοντίτιδα ώμου (συνήθως τενοντίτιδα του υπερακανθίου) & η ρήξη τένοντα ώμου (ρήξη στροφικού πετάλου) αποτελούν τη φυσική πορεία – εξέλιξη της ίδιας παθολογίας.

Ορισμένα από τα αίτια που εμπλέκονται στο σύνδρομο πρόσκρουσης περιλαμβάνουν:

• Συχνή καταπόνηση του ώμου, ειδικά σε τύπους επαγγελμάτων που απαιτούν επαναλαμβανόμενη ανύψωση του ώμου, όπως ελαιοχρωματιστές, καθαριστές παραθύρων.
  • Επαναλαμβανόμενη αθλητική δραστηριότητα, όπως κολύμβηση, volley και tennis.
  • Κακή τεχνική στη διάρκεια του αθλήματος.
  • Ανατομικοί λόγοι. Ο υπερακάνθιος τένοντας περνάει κάτω από το ακρώμιο. Μερικές φορές, το ακρώμιο, αντί να είναι επίπεδο, είναι πιο κυρτό, με αποτέλεσμα να «βρίσκει» στον υπερακάνθιο με μεγαλύτερη ευκολία.

Ποια είναι τα συμπτώματα του συνδρόμου πρόσκρουσης ώμου;

Τα πιο συχνά συμπτώματα  περιλαμβάνουν:

• Πόνο στην πρόσθια ή έξω επιφάνεια του ώμου.
  • Πόνο όταν ο ασθενής ξαπλώνει στον πάσχοντα ώμο
  • Νυχτερινό πόνο που ξυπνάει τον ασθενή.
  • Αδυναμία και μειωμένη κίνηση του άνω άκρου

Ο κ. Παναγόπουλος θα λάβει αναλυτικό ιστορικό και θα σας εξετάσει. Η διάγνωση γίνεται σε μεγάλο βαθμό συνήθως κλινικά. Ο τυπικός ασθενής παρουσιάζει πόνο στον ώμο όταν κάνει εργασίες που προϋποθέτουν ανύψωση του άκρου πάνω από το επίπεδο του ώμου, όπως το να πάρει κάτι από ένα ψηλό ντουλάπι στη κουζίνα, ή να χτενιστεί. Ο πόνος μπορεί να διαταράσσει τον νυχτερινό ύπνο. O ασθενής παρουσιάζει το λεγόμενο τόξο – πόνος ανάμεσα στις 60-120 μοίρες απαγωγή, καθώς και ορισμένα κλασικά κλινικά σημεία, όπως ένα θετικό Hawkins test & Neer’s test.

Σύνδρομο πρόσκρουσης & επώδυνο τόξο

Μία ακτινογραφία του ώμου θα βοηθήσει να αποκλειστούν άλλα αίτια πόνου, όπως οστεοαρθρίτιδα του ώμου ή ασβεστοποιός τενοντίτιδα. Ο κ. Παναγόπουλος θα σας υποβάλλει σε υπερηχογράφημα ώμου, για να επιβεβαιώσει την ακεραιότητα των τενόντων του στροφικού πετάλου ή την παρουσία ρήξεων, που συχνά συνυπάρχουν σε αυτούς τους ασθενείς. Σε ορισμένες περιπτώσεις, ο ιατρός θα σας παραπέμψει για μαγνητική τομογραφία, προκειμένου να διερευνηθεί καλύτερα ο πόνος στον ώμο.

Η συντηρητική θεραπεία του συνδρόμου πρόσκρουσης περιλαμβάνει:

• Μη στεροειδή αντιφλεγμονώδη (NSAIDS)
  • Φυσικοθεραπεία – πρόγραμμα με ασκήσεις στο σπίτι
  • Ένεση κορτιζόνης ή βιολογικών παραγόντων

Η συντηρητική θεραπεία είναι το πρώτο βήμα στο σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου ή σύνδρομο υπακρωμιακής προστριβής. Συνήθως μερικές συνεδρίες φυσικοθεραπείας, μαζί με ασκήσεις στο σπίτι και ενδεχομένως μία ένεση κορτιζόνης, είναι ικανές να βελτιώσουν δραματικά τον πόνο στον ώμο και να μας επιτρέψουν μια απρόσκοπτη επιστροφή στη καθημερινότητα. Η κλινική μας ενθαρρύνει ασκήσεις για την ενδυνάμωση του πρόσθιου δελτοειδούς, όπως ενδεικτικά οι παρακάτω.

Σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου ασκήσεις

Σε περίπτωση που η συντηρητική θεραπεία δεν προσφέρει τα επιθυμητά αποτελέσματα, το επόμενο βήμα στο σύνδρομο πρόσκρουσης ώμου περιλαμβάνει την χειρουργική θεραπεία, με αρθροσκόπηση ώμου. Η αρθροσκόπηση γίνεται με 3 μικρές οπές 4 χιλιοστών γύρω από τον ώμο, μέσω των οποίων ο χειρουργός εισάγει μια κάμερα και διάφορα εργαλεία. Κατά τη διάρκεια της αρθροσκόπησης πραγματοποιείται χειρουργικός καθαρισμός της φλεγμονής του ώμου και λείανση του ακρωμίου προκειμένου να αυξηθεί ο διαθέσιμος χώρος για τους τένοντες του ώμου και να αποφευχθεί η τριβή.

Κατά το χειρουργείο, θα αντιμετωπιστεί και οποιαδήποτε άλλη πάθηση εντοπιστεί στον ώμο, όπως ρήξεις του στροφικού πετάλου ή αρθρίτιδα της ακρωμιοκλειδικής άρθρωσης, που συχνά συνυπάρχουν. Η αρθροσκόπηση ώμου προσφέρει άριστα αποτελέσματα με εξαιρετικά χαμηλό ποσοστό επιπλοκών και προσιτό κόστος. Ο ασθενής εξέρχεται από το νοσοκομείο την ίδια μέρα, λίγες ώρες μετά του χειρουργείο. Το άκρο παραμένει σε ανάρτηση για κάποιο διάστημα και ο ασθενής αρχίζει σύντομα φυσικοθεραπεία.

Τι είναι το σύνδρομο πρόσκρουσης;

Το σύνδρομο πρόσκρουσης ή υπακρωμιακής προστριβής (impingement syndrome) συμβαίνει όταν, κατά την ανύψωση του άκρου, οι τένοντες του ώμου τρίβονται («βρίσκουν») στο ακρώμιο της ωμοπλάτης, προκαλώντας πόνο και φλεγμονή (τενοντίτιδα ώμου).

Τι περιλαμβάνει η διαγνωστική προσέγγιση;

– Ακτινογραφίες
– Υπέρηχος ή μαγνητική τομογραφία

Ποια είναι η θεραπεία του σύνδρομου πρόσκρουσης;

– Φυσικοθεραπεία
– Αρθροσκόπηση ώμου