Ωλένια Νευρίτιδα

Τι είναι η ωλένια νευρίτιδα;

Η ωλένια νευρίτιδα (cubital tunnel syndrome) είναι ένα σύνδρομο παγίδευσης του ωλενίου νεύρου στην έσω πλευρά του αγκώνα. Το ωλένιο νεύρο, μαζί με τα άλλα 2 περιφερικά νεύρα του άνω άκρου (το μέσο και το κερκιδικό) είναι υπεύθυνο για την αίσθηση και τις λεπτές κινήσεις των δακτύλων του χεριού. Το ωλένιο νεύρο διέρχεται από ένα στενό χώρο στην έσω επιφάνεια του αγκώνα (cubital tunnel). Η ηλεκτρική αίσθηση που καμιά φορά νιώθουμε όταν χτυπάμε τον αγκώνα μας σε μια σκληρή επιφάνεια οφείλεται ακριβώς στον ερεθισμό του μέσου νεύρου σε αυτή την περιοχή.

Τι προκαλεί την ωλένια νευρίτιδα;

Παράγοντες κινδύνου για την εκδήλωση ωλένιας νευρίτιδας μπορεί να αποτελέσουν:

• Αρθρίτιδα αγκώνα
  • Παλαιά κατάγματα της περιοχής του αγκώνα
  • Επαναλαμβανόμενη χειρωνακτική εργασία με τον αγκώνα σε κάμψη
Ωλένια νευρίτιδα

Σε τι διαφέρει η ωλένια νευρίτιδα από το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα;

Το σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα συνήθως προκαλεί μούδιασμα του αντίχειρα, δείκτη και μέσου δακτύλου. Η ωλένια νευρίτιδα προκαλεί μούδιασμα του μικρού δακτύλου και του παράμεσου.

Ωλένια νευρίτιδα - Μούδιασμα στα δάκτυλά των χεριών

Ποια είναι τα συμπτώματα της ωλένιας νευρίτιδας;

Τα συμπτώματα της ωλένιας νευρίτιδα μπορεί να περιλαμβάνουν:

• Πόνο στην έσω πλευρά του αγκώνα με αντανάκλαση στο χέρι και τα δάκτυλα
  • Μούδιασμα και αιμωδίες (βελόνες) στο μικρό δάκτυλο και τον παράμεσο
  • Αδυναμία εκτέλεσης λεπτών κινήσεων του χεριού
  • Συχνή επιδείνωση πόνου και μουδιάσματος κατά τις νυκτερινές ώρες
  • Σε χρόνιες περιπτώσεις, ατροφία των μυών του χεριού.

ωλένια Νευρίτιδα: Διάγνωση

Η διάγνωση της ωλένιας νευρίτιδας βασίζεται κατά κύριο λόγο στο ιστορικό του ασθενούς και στην κλινική εξέταση. Κατά την επίσκεψή σας, ο κ. Παναγόπουλος θα λάβει λεπτομερές ιστορικό, θα σας εξετάσει αναλυτικά.  Θα χρειαστεί η λήψη ακτινογραφίας του αγκώνα ώστε να επιβεβαιωθεί ότι το νεύρο δεν συμπιέζεται από οστεόφυτα. Ο ιατρός, επίσης, θα σας παραπέμψει για ηλεκτροφυσιολογικό έλεγχο (ηλεκτρομυογράφημα), για την επιβεβαίωση της διάγνωσης, τον καθορισμό της βαρύτητας της νόσου, αλλά και τον αποκλεισμό άλλων περιοχών συμπίεσης του ωλενίου νεύρου (ενίοτε στον καρπό ή τον αυχένα).

Συχνά συνυπάρχουν περισσότερα από ένα σημεία συμπίεσης, πχ στον αγκώνα και τον αυχένα, τα οποία μπορεί να επιδεινώσουν συνεργική την ένταση των συμπτωμάτων (double crush syndrome). Αυτό μπορεί να ισχύει τόσο στο σύνδρομο καρπιαίου σωλήνα (ΣΚΣ & συνοδή αυχενική ριζίτιδα Α6), όσο και στην ωλένια νευρίτιδα (συμπίεση στον αγκώνα & ριζίτιδα Α8). Η αντιμετώπιση της συμπίεσης σε ένα σημείο μπορεί να δώσει σημαντική ύφεση των συμπτωμάτων, όμως ενδέχεται να απαιτείται και θεραπεία στο δεύτερο σημείο συμπίεσης.

ωλένια Νευρίτιδα: Συντηρητική θεραπεία

Η αρχική θεραπεία για την ωλένια νευρίτιδα είναι συντηρητική και περιλαμβάνει:

• Ξεκούραση – αποφυγή κόπωσης
  • Χρήση νυκτερινού νάρθηκα

ωλένια Νευρίτιδα: Χειρουργική θεραπεία

Εάν αποτύχει η συντηρητική θεραπεία ή σε προχωρημένες μορφές της νόσου, ενδείκνυται χειρουργική θεραπεία με την απελευθέρωση του ωλενίου νεύρου. Η αναισθησία είναι είτε γενική, είτε τοπική σε ορισμένες περιπτώσεις. Η απελευθέρωση γίνεται μέσω μικρής τομής στην έσω επιφάνεια του αγκώνα. Η επέμβαση διαρκεί περίπου 30 λεπτά. Ενίοτε απαιτείται η μετάθεση του ωλενίου νεύρου (μετακίνηση του νεύρου πιο μπροστά στον αγκώνα). Ο ασθενής επιστρέφει σπίτι του λίγες ώρες μετά την επέμβαση.

Η αποκατάσταση μετά την αποσυμπίεση του ωλένιου νεύρου στον αγκώνα είναι γρήγορη. Το χειρουργικό τραύμα διατηρείται στεγνό για 2 εβδομάδες. Ο ασθενής μπορεί να εκτελέσει ασκήσεις εύρους κίνησης του αγκώνα σχεδόν αμέσως μετά το χειρουργείο. Το μούδιασμα στα δάκτυλα του χεριού βελτιώνεται με πιο αργούς ρυθμούς, αλλά συνήθως εντός εβδομάδων. Σκοπός της επέμβασης είναι να σταματήσει η εξέλιξη της νόσου πριν αυτή γίνει μη αναστρέψιμη και επέλθει η ατροφία των μυών του χεριού.

Τι είναι η ωλένια νευρίτιδα;

– Πόνος στην έσω πλευρά του αγκώνα
– Μούδιασμα & βελόνες σε μικρό δάκτυλο και παράμεσο
– Αδυναμία εκτέλεσης λεπτών κινήσεων του χεριού
– Ατροφία των μυών του χεριού, σε χρόνιες περιπτώσεις